torsdag 20. desember 2012

REPEAT - VÅRE FAVORITT JULEKAKER!


repeat!!!

LØRDAG 20. DESEMBER 2008

CHOCOLATE COOKIES


Etter oppfordringer fra gode venner, så har jeg bestemt meg for å dele oppskriften til min julekakespesialitet, nemlig Chocolate Cookies! De er umåtelig populære her i huset av både barn og besøkende, og det må alltid dobles oppskrift, og ofte også bakes to ganger, før vi er fornøyde og alle har fått sitt!
Det er også muligheter for å eksperimentere med hva du ønsker å putte i dem som ekstra ingrediens, og jeg erstatter ofte valnøttene. I år er det honeycorn som har fått plass, men jeg har også brukt corn flakes eller bare ekstra med havregryn, forskjellige nøtter eller tørket frukt. Her kan du få din egen spesialitet!
CHOCOLATE COOKIES
2 1/2 dl brunt sukker
2 1/2 dl hvitt sukker
200 g mykt smør
2 egg
1ts vaniljesukker
6 dl havregryn
2 1/2 dl hvetemel
1 ts bakepulver
1 ss kakaopulver
150 g hakket kokesjokolade
2 dl rosiner (kan erstattes med annet)
50 g hakkede valnøtter (kan erstattes med annet)
Y
Rør smør og sukker lyst i en food processor. Tilsett eggene, ett om gangen mens maskinen går. Tilsett resten av ingrediensene og blandt godt. Form deigen til små boller, alt ettersom hvor store kakene skal være . Husk - de flyter utover i ovnen, så det må være god plass mellom dem på brettet. Mine er ca på størrelse med en spiseskje i diameter før steking.
Legg bollene på en smurt stekeplate eller plate med bakepapir. Stek kakene midt i ovnen på 200 grader i ca 10 minutter. Kakene har da blitt flate, og er fremdeles bløte når du tar dem ut, men stivner etterhvert som de kjøles av.
(etter oppskrift i boka Levende Lys av Hensley og Løwe)

MMMMMMM!!! God apetitt!


Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails